FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
1. januar - 1. nytårsdag

Når tiden er inde


 

Esajas 60, 22 : ”Jeg er Herren, når tid er inde vil jeg fremme det i hast.

 

Guds ur går nogle gange langsomt, men når han vil fremme sine planer, falder klokken snart i slag. Man kan blive mismodig over alt det, som sker derude i verden. Vi kan fortvivle over den gudløshed der omgiver os. Midt i det hele må vi stole på Guds trofasthed – også i det nye år.

 

Guds råd og planer står urokkeligt fast, for han våger over sit ord, for at opfylde det. Spørgsmålet er, om vi er gået i resignation og vantro, når Gud begynder at udføre sine planer.

 

Mange af Bibelens personer måtte lære den svære lektie, som er beskrevet i Sal.31,25: ”Fat mod, jeres hjerte være stærkt, alle I, som venter på herren.”

 

Én af dem var Moses, som gennem lang tid måtte bruge troens blik for ikke, at synke ned i mismod og fortvivlelse på grund af Faraos nederdrægtige drillerier. Her kan man vist tale om mobning af værste skuffe.

 

Gang på gang ”stiller Farao sig i vejen” (2. Mos.9,17), men han får kun en stakket frist, for man kan ikke prøve at hindre Gud, uden at måtte bøde for det. Guds visdom er så stor, at han kan bruge selv en Farao til at fremme sine egne planer. Vi kan lære meget af Moses/Farao-historien.

 

Vi vil også blive udsat for modstand, men da gælder det om at have et fast blik på Guds besked til os. I vores iver kan vi desværre komme til at kæmpe i egen kraft og bekymre os over, hvordan Guds vil opfylde sit løfte, men den grøft må vi ikke falde i.

 

Ansvaret ligger hos Gud, ham, der er i stand til at trække i titusinde tråde, uden at en Farao formår så meget som, at klippe blot én af dem over. Gud vil få det sidste ord trods al modstand. Vi må lægge vore planer i Guds hånd og så finde hvile i, at han har en udvej for den marchordre, vi har fået. Guds time udebliver ikke.

 

Fra Esajas kapitel 35 kan vi i "Bogen" (bibelen på hverdagsdansk) bl.a. læse:

1) Til den tid skal selv ørkenen og vildmarken glæde sig! Ja, ørkenen skal fyldes med blomster. 3) Lad disse nyheder indgyde de mismodige styrke og mod! 4) Vær med til at opmuntre de frygtsomme med disse ord: »Vær ikke bange, men stærke, for jeres Gud er kommet for at tage hævn over jeres fjender; han er kommet for at frelse jer!«  5) Og når han kommer, skal han åbne de blindes øjne og lukke de døves ører op. 8) ... Gud går foran, så selv den mest enfoldige ikke farer vild.

 

Vi lever i en "verdens tid" hvor vi må vende vort blik mod "Guds tid". Vi må bede Gud om at åbne vore øjne og ører, så vi kan komme til fornuft og få indsigt i, hvad vores del i Guds planer er. Lad os i tide skride til handling.

 

I salme 89, 9 har vi et herligt ord. "Trofasthed omgiver dig.” Et ord, som gælder ethvert menneske i enhver situation. Der kan være sorger, glæder, op- og nedture, men i det alt sammen må vi få lov til at opleve Guds trofasthed. Ordet om Guds trofasthed gælder lige så meget ved et nyt års begyndelse som ved et års afslutning. I stedet for at fylde os med negative tanker er det en god regel at fylde os med positive tanker, for de får indflydelse på os psykisk som fysisk. Jesus sagde jo også selv: ”I må ikke være bekymret!”

 

 

Her i starten af det nye år vil det være ret, at bede til at salmerne kap. 67 må blive de ord i tiden der kommer, der gælder dig, mig, vore kirker - og slutteligt hele vort land:

 

Gud, vær os nådig og velsign os! Må dit ansigt stråle af glæde over os, så vi må være et vidnesbyrd om din vilje og din frelse blandt alle verdens folk! Må alle folk prise dig, o Gud, må alle folk prise dig! Må alle folkeslag fryde sig og synge af glæde; for du er en retfærdig Konge, du er folkenes Herre. Folkeslag skal prise dig, o Gud, alle folkeslag skal prise dig! Jorden har givet sin frugt, vor Gud har velsignet os. Gud har velsignet os, og hele verden skal ære ham.

 


Kærlig hilsen og Guds fred - www.dagens-ord-andagt.dk



Modtag pr. mail

Modtag en ny andagt pr. mail hver dag.
Det er gratis og uforpligtende.
- send en mail med dit navn til mail(at)dagens-ord-andagt.dk
og skriv "Ønsker andagt pr. mail"



Støt gerne

Dagens Ord Andagt Internetmission

Vi modtager meget gerne bidrag på vores bankkonto.

Reg. nr. 1551 kontonr. 478 348 2738
eller
MOBILE PAY telefon 3042 5207

 


Dagens Lovsang



Vær velkommen

Vocal Line synger "Vær velkommen Herrens År"




 



 

Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002