FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
11. juli


Tekster til trøst i svære stunder


 

Salme 92,11: ”Du har kvæget mig med den friskeste olie.”

 

Salmisten leverer her en flot sætning med et dybt indhold. Han ved, at Guds ord trøster og styrker som den friskeste olie. Gud formår at trøste, for hans ord kommer fra hjertet. Når først Guds ord får personlig adresse forvandles de til en frisk olie fra den himmelske helligdom.

 

Jeg husker tydeligt min søsters begravelse, hvor præsten læste det første afsnit op fra Johs. 14. Afsnittet blev virkelig dyrebart – også senere. Afsnittet begynder med ordene: ”Jeres hjerte forfærdes ikke! Tro på Gud og tro på mig” og slutter med de kendte ord: ”Jeg er vejen, og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.”

 

Da Martin Luther fik sit friske pust om retfærdiggørelse ved tro, havde han netop læst Rom. 3,20-26, hvor vi har de vigtige vers 24 og 26: ”Og bliver retfærdiggjort uforskyldt af hans nåde ved forløsningen i Jesus Kristus,” og ”Gud er retfærdig, når han retfærdiggør den, som har tro på Jesus.” Godt vi har disse vers, som repræsenterer evangeliet så fuldt og helt.

 

Vi bliver lige lidt mere i romerbrevet. Engang læste jeg, at man under besættelsen fandt trøst i Rom. 8,31-39, som populært bliver kaldt ”de kristnes lovsang”. Nærlæser man teksten forstår man godt, hvorfor afsnittet har fået det navn. Det indledes med ”Er Gud for os, hvem kan så være imod os”. Midt i teksten har vi ordene: ”Kristus er den, som er død, ja, meget mere: Som er opstanden, som er ved Guds højre hånd, som også går i forbøn for os.” og afsnittet slutter med, at intet kan skille os fra Kristi Kærlighed.

 

Så har vi jo ikke at forglemme Davids mange salmer, hvor nogle af bjergtoppene er salme 23, 25, 27, 32, 51, 103 og 121.

 

Endelig må vi have Filipperbrevet med, hvor vi har det stærke Kristus-afsnit fra kap.2,5-11, hvor vi har ordene: ”Han ydmygede sig selv og blev lydig til døden, ja, døden på et kors.”

 

Vi har ligeledes Hebr. 9,11-28 og 10,19-23, hvor vi får at vide at Kristi blod er vores retfærdighedsdragt og ståsted - vores klippegrund. 

Johs. Åb. kap 5 må heller ikke glemmes: Guds lam, som sejrer og samler sin dyrekøbte menighed i Himlen.

 

Jo, vi har mange fantastiske afsnit fra Bibelen, som virker trosstyrkende. Lad os slutte med det mægtige velsignelsesafsnit i 5. Mos.28,1-14, hvor Gud vil bringe velsignelsen videre til dem, der tror og adlyder.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



Find Your Wings

Med Mark Harris


 

 

 


 

 
   





Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.






MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002