FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
CLIPART
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
13. oktober

Andagt af Gert Grube


Svag i troen?


Romerne kap. 10 vers 17:

Troen udspringer af det, som høres, og det, som høres, udspringer af budskabet om Kristus.

 

En syg kvinde søgte helbredelse ved bøn og håndspålæggelse. Vedkommende, som foretog handlingen sagde til hende: ”Nu er du frisk, hvis du bare har tro!” En tid senere kom han tilbage - og eftersom hun stadig var dårlig, sagde han: ”Din tro er for lille!”

 

Om blot vi har en stærkere tro, da skulle alle problemer løses. Alt er jo muligt for den, som tror. Mattæus kap. 9 vers 22:

 

Jesus vendte sig om og sagde til hende: »Vær ved godt mod, min ven! Din tro har reddet dig.«

 

Troen ikke er en præstation. Troen er en gave, som bliver givet ud fra Skriftens ord. Hvis vi selv skal stable en tro på benene, så brister vore forhåbninger snart - og nederlag følger på nederlag - fordi vor tro er svag.

 

Svaret findes f.eks. i andagtens indledende bibelord. I nudansk versionen står der, Romerne kap. 10 vers 17:

 

"Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord." 

 

Troen kommer, står der. Ret forstået, så er troen først og fremmest, ikke noget vi har, men tværtimod - noget, som vi får.

 

Såvel som den elektriske strøm - der til stadighed kommer fra kraftværket - og til lamperne i vores hjem, så har vi ligeledes lys omkring os, fra troens kraftstrøm - direkte fra Jesus, så vi således kan opleve, at vi kan tro. Jesus er nu engang troens banebryder og fuldender.

 

Forudsætningen for at troen kan komme til vort hjerte, er, at vi bestandig hører Jesu ord om frihed og frelse. Han er jo selv ordet. Når vi læser om ham, synger om ham, betragter ham, fordyber os i ham, da kommer troen.

 

Så gælder det altså ikke om at have en rig og stor tro, men først og fremmest og have en rig og stor Jesus. Vi må derfor ikke se på vor svage tro, men altid have fokus på Jesus og hans frelsersind. Da Peter så på bølgerne - gik det galt, men så længe han havde blikket rettet mod Jesus, kunne han gøre det umulige, han kunne gå på vandet.

 

Flere af os husker nok, at Anders Breivik fra Norge - havde sit manifest på internettet. Et uhyggeligt manifest. Som kristne må vi ikke stå tilbage for et positivt manifest. Vi har Bibelen, Det ny Testamente, men vi kan også nedskrive vores personlige trosartikel (manifest), som kan styrke vor tro.

 

"Herre, bevar os ved Lammets blod". Heri ligger en dyb hemmelighed. I dag bydes der på en fortælling om blodets mægtige beskyttelse og virkning.

 

Ønsker du, at læse fortællingen - eller læse den igen - så klik her.

 

Download evt. fortællingen som PDF - Klik her


Kærlig hilsen og Guds fred - www.dagens-ord-andagt.dk

Min Jesus Lever

version fra den store svenske seersucces "Minns du sången" (Svensk udgave af "Gaither homecoming")