FORSIDEN
NOVEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord - BIBELLAND - Andagter
18. juni

En herlig undervisningstime


 

Luk.24,27: ”Og idet han gik ud fra Moses og alle profeterne, udlagde han for dem, hvad der handlede om ham.”

 

Forud for dette ord er gået en samtale mellem Jesus og de to Emmaus-vandrere. De to mænd fatter ikke det, der er sket i Jerusalem. De forstår ikke, hvorfor Jesus, den lovede Messias, skulle afslutte sit liv så brat og så tragisk, men Jesus, som slår følge med dem leder dem gradvist ind på sporet af det, der er hændt. Først bebrejder han dem deres uvidenhed og vantro, fordi de ikke ud fra skrifterne har set, hvordan det skulle gå, at Jesus skulle igennem lidelsens vridemaskine, før han kunne ophøjes til herlighed. dernæst udlægger han skrifterne fra dem

 

Han giver dem nu en grundig undervisning i det, som nogle skrifter har forudsagt, at Han skulle gennem modgang for at opnå medgang, opstandelsen og det evige liv.

 

Det kunne have været spændende at overvære Jesu herlige undervisning, da han ud fra de gamle skrifter drager det frem, som handler om ham. Han kunne have nævnt salme 22,7, hvor der står: ”Men jeg er en orm, ikke en mand, en skændsel for mennesker, foragtet af folk.” En klar profeti over Jesu liv. Han vil blive foragtet og nedgjort.

 

Han kunne også have nævnt Zak.9,9, hvor der står: ”Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig, sagtmodig, ridende på et æsel, på en æselhoppes føl.” og han kunne have føjet til: Husker I ikke indtoget, hvor jeg red på et æsel!” Zakarias har nævnt det, mange år før det skete.



De to disciple kunne pludselig se en klar parallel i det, der skete og så profetens ord. Og intenst har de lyttet med, da han utvivlsomt er standset op ved Esajas mangfoldige profetier.

 

Det kunne have været Es.kap.9, hvor der står: ”Det folk, som vandrer i mørket, skal se et stort lys; lyset skinner for dem, der bor i mørkets land.” Og videre i kapitlet, hvor der står de velkendte ord: ”For et barn er født os, en søn er givet os, og herredømmet skal ligge på hans skuldre. Man skal kalde ham Underfuld Rådgiver, Vældig Gud; Evigheds Fader, Freds Fyrste.”

 

Og mon Jesus ikke har nævnt Es.53, hvor Jesus-profetien træder så tydeligt frem: ”Foragtet og opgivet af mennesker, en lidelsernes mand, kendt med sygdom, én man skjuler ansigtet for, foragtet, vi regnede ham ikke for noget. Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar; og vi regnede ham for en, der var ramt, slået og plaget af Gud. Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt.”

 

Jo, det har været en herlig undervisningstime, de Emmaus-vandrere har fået, fyldt med ånd og varme. Det er ikke så sært, at de ikke vil gå glip af denne personlighed, der ved så meget og viser dem så stor interesse. De byder ham simpelthen inden for og dér sker underet. Jesus åbenbarer sig for dem, så de genkender ham. Og glæden vil ingen ende tage. De jubler over, at være kommet til erkendelse af sandheden og drager videre med den store nyhed: ”Herren er virkelig opstanden”.

 









MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002