FORSIDEN
NOVEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
15. december


Gud opfylder de løfter, han giver dig


 

Luk.1,45: ”Og lykkelig er hun, som troede; for det, der er sagt hende af Herren, skal gå i opfyldelse.”

 

Samtalen mellem Elisabeth og Maria er noget af det smukkeste, som findes nedskrevet. Der er en dyb fred og inderlighed over de ord, som de får sagt. Maria får under de tre måneders ophold hos Elisabeth mange gode ord med på vejen. Det kunne være fristende for en forfatter at digte videre på disse måneder.

 

I Lukas evangeliet bliver vi bekendt med få ord, men nok til at bedømme de to kvinders åndelige tilstand. De er begge fyldt af Helligånden og det er den, som former de varme og herlige ord, som de udveksler. Marias lovsang er nok det, som er mest kendt fra det herlige besøg, men der er kun få, som er klar over, hvad der inspirerede Maria til lovsangen. Det var Elisabeths fantastiske ord om tro og opfyldelse af Guds løfter.

 

For Maria blev ordene fra Elisabeth som en varmfront fra den himmelske herlighed. Elisabeths ord blev både et profetisk og et troens ord, som satte hjerter i brand. Ordene blev den tændsats eller katalysator, som fik Maria til at lovprise Gud. Med enkle ord sagde Elisabeth, at det menneske, som tror, er lykkeligt, og at det samme menneske skal opleve Guds undere.

 

»Du er velsignet, fordi du troede på, at Gud ville opfylde det løfte, han gav dig.«

 

Herlige ord, som vi kan omslutte med vores hjerte, fordi de kommer fra Guds hjerte. Vi har også lov til at bruge disse ord ind over vores kristenliv, vel vidende, at den kommunikerende Gud også vil opfylde det, som han har sagt til os.

 

Jeg skal sent glemme den 12. oktober 2011. Jeg følte pludselig trang til at tage en lille middagslur, hvad jeg ellers ikke plejer (jeg sover i stedet af og til foran TV’ et). Men jeg skal sent glemme det syn, jeg oplevede, da jeg var ved at vågne. Pludselig ser jeg et kraftigt lys, hvorfra der kom følgende klare ord: ”Hold blot stand, så skal du se Herrens frelse!”

 

Efter synet blev jeg virkelig vågen og takkede Gud for ordene, som blev mig til stor trøst. Jeg fandt hurtigt ud af at ordene stammede fra 2. Mos.14,13: Hvor Moses siger: ”Frygt ikke, hold blot stand, så skal I se Herrens frelse.” Jeg havde overhovedet ikke beskæftiget mig med disse ord, så det var ikke af den grund, de pludselig dukkede op. Ordene passede ind i en bestemt situation i midt liv, så jeg betragter synet som en opmuntrende hilsen fra en kærlig himmelsk far.

 

Maria havde oplevet Guds kontante tale gennem englebesøg, hyrdebesøg og nu sidst gennem Elisabeth. Troens flamme blussede for alvor op, og hun måtte give udtryk for glæden, som blev skabt i hjertedybet. Og det, hjertet er fyldt med, løber munden som bekendt over med. Hun måtte synge og har du, kære læser, lidt tid til overs så læs hendes herlige lovsang. Luk.1,46-55.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



Välsignelsen

- med Carola Häggkvist -


 

 

 


 

 
   

Glædelig julemåned til dig og dine



 






Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.






MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002