FORSIDEN
SEPTEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
3. september


Kig fremad, opad og hjemad


 

2. Krøn. 15,7: Men I, vær frimodige, og lad ikke hænderne synke, for der er løn for jeres gerning.”

 

Næsten hver dag er der medieomtale om politikeres brug og misbrug af spindoktorer og rådgivere. Senest har vores skatteminister bedt om en støttepædagog. Man prøver at finde en form for sikkerhed, så man kan styrke sin position og udøve sin magt bedst muligt. Det behøver ikke at være noget fordækt i en spindoktor, men pludselig kan tillidsforholdet mellem minister og rådgiver briste, fordi man benytter sig af lyssky metoder.

 

Anderledes er det at læse om Bibelens herlige rådgivere, som står i forbindelse med røsten fra oven. Deres råd er farvet af himlens herlighed kan derfor blive stående i årtusinder.

 

Et sådant godt råd får kong Asa, som pludselig bliver overrumplet af en fjendtlig magt. Han søger Gud, og det medfører jo altid en velsignelse. Selv siger kongen i sit lønkammer:

 

Herre, hos dig er der ingen forskel på at hjælpe den, der har megen kraft, og en, som ingen har; hjælp os, Herre vor Gud, for til dig støtter vi os, og i dit navn er vi draget mod denne menneskemængde. Herre, du er vor Gud, mod dig kan intet menneske holde stand.”

 

En herlig og samtidig ydmyg bøn, som Gud besvarer konkret. Fjenden bliver jaget på flugt. Men hvad nu med fremtiden? Kongen kunne jo godt blive bekymret for andre problemer, der vil tårne sig op. Men i kølvandet på alt dette melder der sig en rådgiver (profet), Azarja, på banen og giver kongen yderligere støtte med ordene:

 

”Herren er med jer, når I er med ham; og hvis I søger ham, lader han sig finde af jer. Men I, vær frimodige og lad ikke hænderne synke, for der er løn for jeres gerning.”

 

En herlig replik, som kongen helhjertet tager til sig. Han ser, at Gud vedkender sig hans kongeembede op tager konsekvensen deraf. Han fjerner alle falske guder i sit rige samtidig med, at han på ny bygger Gud et alter. Også folket bliver inddraget, og de beslutter sig for at søge Gud af hele deres hjerte og hele deres sjæl.

 

Beretningen om Asa og hans rådgiver(profet) fortæller, hvordan et ord fra Gud kan få en dominoeffekt. Kongen og hele hans mægtige rige bliver fornyet af ordet fra Gud.  På samme måde kan vi også blive fornyet af Guds ord, fordi det kommer fra Guds hjerte og derfor altid medbringer en iboende kraft både til ånd, sjæl og legeme.

 

Jeg blev selv for nylig stærkt opmuntret af det bivelvers vi anvender til Dagens Ord Andagten i dag, fordi det indeholder meget stof til eftertanke.

 

1) For det første, at vi i vort trosliv har lov til at være frimodige. Vi skal ikke gå med bøjede hoveder og lade omstændigheder forme os, men tværtimod rette vore rygge og kigge fremad, opad og hjemad.

 

2) For det andet siger det også, at Gud har en velsignelse gemt til os, når vi holder ud i hans vingårdshjørne. Han er ingen glemmer, men han vil i sin time stadfæste og bekræfte sin velsignelse midt i vor gerning. Det er vor trøst.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



Hope is rising

Med og af det kristne worshipband Downhere


 

 

 

 


September 2018. Vælg dato:

 
 
 
 
 



Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. 2012 kalenderen og de 7 bibelvers til pungen eller lommen.








MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002