FORSIDEN
SEPTEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord - BIBELLAND - Andagter
7. juni

Forskelligt knæfald


 

Matt. 17,14: ”Da de derefter kom til folkeskaren, gik en mand hen til ham, faldt på knæ for ham og sagde: ”Herre, du må vise barmhjertighed over for min søn. Han er epileptiker, og når han falder om, kaster han sig ofte ind i ilden eller ned i vandet.” (Bibelen på hverdagsdansk)

 

Det må have været et bevægende øjeblik for folkeskaren og discipelskaren at se denne mand falde på knæ foran Jesus for at bede om hjælp. Manden har været dybt fortvivlet over sin søns mange anfald og nu håbede han på en udvej, som måtte komme fra Mesteren selv. Og Faderen blev ikke gjort til skamme. Jesus så nøden og den famlende tro og opfyldte det brændende ønske om udfrielse af de epileptiske anfald hos drengen.

 

Det er i magtesløsheden og håbløsheden mennesker fandt frem til Jesus, og de skammede sig ikke ved at bøje knæ for ham, for de vidste, at de stod over for den største velgører, der ikke kunne nægte en nødstedt en hjælpende hånd.

 

Den kanaanæiske kvinde kastede sig ned for Jesus og modtog det, hun kom for, udfrielse af hendes datter (Matt.15).
En spedalsk kom og kastede sig ned for ham og bad om helbredelse (Matt.8).
En synagogeforstander kom og kastede sig ned for ham og bad om hjælp i en kritisk situation, dødsfald i familien (Matt.9).
En kvinde bøjede sig ned og salvede hans fødder. (Luk.7)
Den blodsottige kvinde faldt ned foran ham og fortalte om sit anliggende (Luk.8)
og en samaritaner, der var blevet udfriet af spedalskhedens svøbe, kastede sig ligeledes ned foran Jesus og takkede ham (Luk.17).

 

Igen og igen læser vi om mennesker, der faldt på knæ for Jesus, fordi de i ham så en myndighed, der samtidig udstrålede kærlighed og omsorg. Og deres knæfald for Mesteren over liv og død bar rige frugter.

 

Mod slutningen af Mattæusevangeliet er der også henvist til nogle, som falder på knæ for Jesus, men det er godt nok med et andet udgangspunkt. Der står: ”Og de flettede en krone af torne og satte den på hans hoved og gav ham et rør i højre hånd; og de faldt på knæ for ham, drev spot med ham og sagde: ”Hil dig jødekonge!” Så spyttede de på ham og tog røret og slog ham i hovedet med det.”

 

Det er skrap læsning, men sådan gik det for sig. En flok romerske soldater havde hidset hinanden op til at nedgøre Jesus på det grusomste. De faldt også på knæ, men hvilken modsætning til de andre nævnte knæfald. De havde kun spot til overs for Jesus og var fuldstændig forblindede. De kunne ikke se storheden i ham, for det kan kun den sønderbrudte og nødstedte, den, der har brug for frelse. Jesus skilte i allerhøjeste grad vandene. Det gør han også i dag, men en dag skal alles knæ bøje sig for ham.

 

Han kan forvandle alt,
al magten min Frelser
jo har i sin hånd,
og han kan forvandle alt.









MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002