FORSIDEN
SEPTEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
30. oktober 2012


Troens mod


 

1. Sam. 17,32: ”Intet menneskes hjerte falde i modløshed for denne store filisters skyld.” gl. oversættelse

 

Troen er en kostbar gave. Den bliver givet uforskyldt, og den næres af bibelordet og bøn. Men en tro må have det mod, som er indbygget i troen, ellers er den til ingen nytte. Tro kan flytte bjerge, når den er blevet fyldt af Guds ord.

 

Et sennepsfrø af modig tro kan gøre underværker, hvorimod en hel skæppe af tro, som ikke har mod, er til ingen nytte. Den lille tro med det store mod ligner den lille hyrdedreng David, der med sin slynge i hånden gik mod Goliat.

 

Den jernklædte kæmpe trådte hver dag (i 40 dage) frem med sine udfordringer og sin hån, og hele Israels hær rystede over truslerne. Ingen turde tage udfordringen op. Men så trådte lille David ind på scenen og sagde til kong Saul: ”Intet hjerte skal blive modløst for den store filisters skyld, nu går jeg hen og kæmper mod ham”

 

Vi kender udfaldet af denne tvekamp. David var fuldt ud overbevist om, at han kunne klare kæmpen. Han handlede ud fra sin erfaring med bjørne og løver, men han handlede lige så meget ud fra sin tro på den almægtige Gud, der kan bistå med al mulig hjælp, så tingene lykkes. David turde svare igen over for de hysteriske råb, som kom fra Goliat. 

 

På et vist tidspunkt lod David troen tale og sagde: ”I dag vil Herren give dig i min magt”, og Goliat måtte falde for Davids sten fra slyngen. Jo, Gud velsignede Davids mod. Israel vandt på grund af David en kæmpesejr.

 

David er et udmærket eksempel på troens mod. Vi kan også i hverdagen opleve goliat’er, som truer med både det ene og det andet. Det kan være bekymringer, frygt og i værste fald fortvivlelse. Det er sådanne kæmper, vi må gå op imod, så enhver frygt, enhver bekymring bliver slået til jorden i Jesu navn. Vi skal ikke finde os i, at det håb, som spirer i os, bliver kvalt af de forkerte tankebaner. Vi må vende tilbage til ordet og bønnen og derigennem overvinde angst og frygt.

 

En dansk forfatter, Morten Pontoppidan, som har udgivet en bibelhistorie for børn, fortæller om en oplevelse fra sine unge år, hvor han lærte livets lektie: at overvinde frygt.

 

Han skulle afslutte sin teologiske embedseksamen og var ikke så lidt nervøs. Men netop den morgen, som han skulle til eksamen, modtog han et brev, hvori der var en lille blå seddel med påskriften: ”Intet menneskes hjerte falde i mismod for den store filister skyld.” Morten Pontoppidan fik på grund af disse ord nyt mod.

 

Også på den politiske verdensscene kan der dukke Goliat’er op, som truer verdensfreden. I dag læste jeg, hvad Egyptisk TV havde vist. Det var rystende. En egyptisk prædikant, Fotoun Abd Al-Nabi (en af regeringens førende skikkelser) afleverede d. 19. okt. 2012 på Kanal 1, Egyptisk TV, en tale, som var truende. Men at præsident Mohammed Morsi var til stede i den forsamling, der lyttede til prædikenen, er endnu mere foruroligende. ”Giv os sejr over de vantro!” bad den muslimske TV-prædikant og tilføjede: ”Oh Allah, udslet jøderne og alle deres tilhængere! Spred dem for alle vinde og sønderriv dem for dit åsyn!” Ja, han gør det samme som Goliat, håner og truer jøderne.

 

Vi må gå imod det med tro i vore hjerter. En tro, der er næret af Guds mangfoldige løfter.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk




Lige Nu, Lige Her

Af Katrine Høgenhaug. Fra lovsangs cd'en LIVE LOVSANG - Lige Nu


 

 

 

Se sangteksten
som rulletekst
på videoen

 
   


Oktober 2012

Uge 
Mandag 
Tirsdag 
Onsdag 
Torsdag 
Fredag 
Lørdag 
Søndag 
40 
41 
42 
43 
44 
 
 
 
 




Modtag pr e-mail hver dag - gratis - Dagen Ord Andagt. Tilmeld dig nemt her




Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.




Støt gerne



Støt os økonomisk og vi sender gerne ovenviste trykt som visitkort (5x8,5 cm), som så kan deles ud til venner og søgende.

 

Es. 40,9: ”Stig op på et bjerg, Zions budbringer, råb uden frygt! Sig til Judas byer: Her kommer jeres Gud.”

 

Vi vil gerne fra ”Dagens Ord Andagt” stige ud på internettet og give vores svar på tilværelsen. Dette gør vi dagligt og med glæde. Det er en tjeneste vi har fået lagt på vores hjerter.

 

Vores håb og bøn er at medvirke til, at vore læsere får en bedre og nemmere hverdag, så dagens mange gøremål føles overkommelige. Guds nåde er jo ny hver morgen, og hans trofasthed er stor. Vi vil gerne opfordre vore læsere af Dagens Ord Andagt til at støtte os med megen forbøn - som værn, så vi bedre fornemme og arbejde i Ånden -  og ligeledes med økonomisk hjælp. Der er tre husstande som har valgt at støtte os med et beløb hver måned, og det takker vi for, men vi vil gerne opfordre endnu flere til at give en lille skærv til arbejdet.

 

Hver måned modtager vi bl.a. 31 kr. fra et ægtepar. I begyndelsen studsede vi over beløbet, men fandt hurtigt ud af, at de med ordene ”Tak for dagens andagt” gav mindst en krone pr. dag. Det ser måske umiddelbart ikke ud af meget, men 31 x 12 bliver til 372 kr. om året. Vi er yderst taknemmelige. De fleste kan jo godt undvære en kr. pr dag og hvis nogle flere ville yde f.eks. dette ... så, ... mange bække små .... Det skal blot omsættes til handling. På forhånd siger vi tak for hver en gave uanset størrelse, så vi fortsat kan velsigne mange mennesker og støtte op og efter bedste evne medvirke til at hjælpe omkring de behov der løbende kommer. 

 

Vi takker Herren for de 10 år denne andagtstjeneste har fungeret og for den store vækst han har tildelt os. Det er dejligt at medvirke til, at betjene et stigende antal mennesker og at se, at der er flere og flere nye og søgende kristne imellem læserskaren.



Støt
Dagens Ord Andagt
Internetmission

 

Vi modtager meget gerne bidrag på vores bankkonto.

  Danske Bank

Reg. nr. 1551    kontonr. 606 2679






MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002