FORSIDEN
JUNI MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens - BIBELLAND - Ord
27. maj - Lyt til Gud igennem ordet


Bibelen viser vej

 

Sal. 119,105: ”Dit ord er en lygte for min fod, et lys på min sti.”

 

David har her formuleret en stor sandhed. Guds ord er den store vejviser for menneskeslægten. David erfarede det selv igennem prøvelser og kampe, at Guds ord er som den solide klippe, vi kan stå på. Da David for alvor havde overgivet sig til Gud og erfaret hans tilgivelse, kunne han sige: ”Hvor sødt er dit ord for min gane, sødere end honning for min mund.” Sal.119,103. Og ” Jeg glæder mig over dit ord, som én, der har gjort et vældigt bytte. Sal.119,162.

 

En mand fik følgende drøm: ”Gud har givet mig kærlighed til sit ord”. Her har vi hemmeligheden: Kærlighed til Gud og kærlighed til hans ord er lige store størrelser. Bibelen er blevet kritiseret, nedgjort, hadet og kasseret, men den har det som proppen i vandet, den finder altid op til overfladen og bliver læst og elsket af endnu flere. Bibelen må jo være noget særligt, siden den både kan blive hadet og elsket. Den er noget særligt, for dens budskab handler om Guds kærlighed til sit menneske.

 

Lyt til Rousseau, den berømte og kendte franske forfatter, der rent litterært har forudsætninger for at bedømme Bibelen. Han skriver i ”Emile”:

 

”Jeg indrømmer, at skrifternes majestæt forbavser mig. Evangeliets herlighed taler til mit hjerte. Se blot til filosoffernes bøger med al deres pomp og pragt! Hvor er de dog usle små ved siden af skrifterne! Skulle en bog, der på én gang er så ophøjet og så enfoldig, virkelig være menneskeværk? Er det da sværmerens tone, man træffer her? Nej, hvilken mildhed, hvilken renhed! Hvilken gribende ynde i alt, hvad Kristus lærer! Hvilken højhed i tankesæt! Hvilken visdom i hans taler! Hvilken åndsnærværelse, hvilken finhed og retsindighed i alle hans svar! Hvilken magt over hver en lidenskab! Hvor i verden træffer man ellers det menneske eller den vismand, der evner at handle, lide og dø uden vaklen og dog uden pomp og pragt? Hvis Sokrates´ liv og død er en vismands, så er Jesu liv og død en Guds. Tror man virkelig, at evangeliernes historie er påfund og digt? Min ven, vær De vis på, at det er ikke således, man digter! Det ville være vanskeligere at tænke sig, at flere mennesker tilsammen havde digtet en sådan bog, end at tænke sig, at ét menneske har levet det, som bogen skildrer.” Ja, kloge og gode ord, som vi kan tage til efterretning.

 

Så lad os endnu engang slå op i den gode bog og lade Gud selv tale til vore hjerter, for det gør han, hvis vi er stille nok til at lytte til ham.

 




MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002