FORSIDEN
SEPTEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens - BIBELLAND - Ord
23. Maj

Guds time udebliver ikke


 

Salme 33,10: ”Herren gør folkenes råd til intet, han hindrer folkeslagenes planer. Herrens råd står fast til evig tid, hans planer varer i slægt efter slægt.”

 

Jeg vil lige knytte ”en trailer” til det, jeg skrev i går om ”Guds time.” Det er så vigtigt, at vi i vores trosliv har øje for det, og som Dagens Ord understreger så klart, at folk kan yde nok så megen modstand, Guds råd og planer står urokkeligt fast, for han våger over sit ord, for at opfylde det. Spørgsmålet er, om vi er gået i resignation og vantro, når Gud begynder at udføre sine planer.

 

Mange af Bibelens personer måtte lære den svære lektie, som er beskrevet i Sal.31,25: ”Fat mod, jeres hjerte være stærkt, alle I, som venter på herren.”

 

Én af dem var Moses, som gennem lang tid måtte bruge troens blik for ikke at synke ned i mismod og fortvivlelse på grund af Faraos nederdrægtige drillerier. Her kan man vist tale om mobning af værste skuffe. Moses havde fået en klar melding om at tage ud i ørkenen og tilbede Gud. Og fordi hans lidenskab var troslydighed, ville han efterkomme det, men gang på gang ”stiller Farao sig i vejen” (2. Mos.9,17), men han får kun en stakket frist, for man kan ikke uden at måtte bøde for det udfordre Gud.

 

Vi kender historien om de ti plager, og om hvordan Farao gang på gang forhærder sit hjerte. Til sidst er han med sin forhærdelse dog med til at fremme Guds planer: Først tilbedelsen i ørkenen og senere den store befrielse ved Det røde Hav. Heldigvis er Guds visdom så stor, at han kan bruge selv en Farao til at fremme sine egne planer. Til sidst må Farao give op, for han står overfor en mægtigere Gud, end han har regnet med. Guds ur går nogle gange langsomt, men når han vil fremme sine planer, falder klokken snart i slag.

 

Vi kan lære meget af Moses/Farao-historien. Vi vil også blive udsat for modstand, men da gælder det om at have et fast blik på Guds besked til os. I vores iver kan vi desværre komme til at kæmpe i egen kraft og bekymre os over, hvordan Guds vil opfylde sit løfte, men den grøft må vi ikke falde i, for når alt kommer til, alt ligger ansvaret hos Gud, ham, der er i stand til at trække i titusinde tråde, uden at en Farao formår så meget som, at klippe blot én af dem over. Gud vil få det sidste ord trods al modstand. Vi må lægge vore planer i Guds hånd og så finde hvile i, at han har en udvej for den marchordre, vi har fået. Guds time udebliver ikke.

 

Vej har du alle steder,

dig midler fattes ej;

kun nåde du udspreder,

kun lys er al din vej;

din gerning kan ej hvile,

ej standses kan dit fjed,

når du til os vil ile

med hjælp og bistand ned.


 
 
 
 


MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002